Stort underhållsbehov
Stora satsningar görs på att vidmakthålla järnvägen. Underhållsområdet där Railcare erbjuder tjänster delas in i ’Basunderhåll’ samt ’Övrigt underhåll och reinvesteringar’.
Railcare är en stor leverantör för övrigt underhåll och reinvesteringar på järnväg på uppdrag av Trafikverket. Vi är även underleverantör till de entreprenörer som hanterar basunderhåll på uppdrag av Trafikverket, exempelvis Infranord och NRC Group. I båda dessa fall används Railcares tjänster för att upprätthålla järnvägsspårens kvalitet samt använda effektiva maskiner och metoder. Ökat fokus på underhåll ger potential till fler uppdrag.
Reduktion av växthusgaser
Trafikverket aviserade, vid en presentation för Anläggningsforum 2022, att allt arbete med och på järnvägen ska vara helt utsläppsfritt 2040.
Den senaste maskinen som Railcare har utvecklat är världens första och största 100 % batteridrivna underhållsmaskin för järnvägen. Efter goda produktionresultat under hela 2022 undersöker vi nu om det även går att driva andra, idag dieseldrivna, maskiner och fordon på järnvägen med batterier. Detta skulle skapa nya möjligheter för hela vår bransch, och bidra till en utsläppsfri järnväg.
Ökade transporter
Enligt Trafikverkets nationella plan för transportinfrastrukturen kommer både gods- och persontransporter på järnvägen att öka med omkring 50 procent till 2040.
Vår transportverksamhet är det segment som vuxit mest de senaste åren. Med vår platta organisation, som möjliggör flexibla och lösningsorienterade beslut, parallellt med medarbetare som är engagerade och drivna, är vi en leveranssäker partner i varje projekt. Vi har också varit ute i god tid för att säkerställa såväl lokförare som tillgången på lok för en verksamhet i tillväxt.
Nytt signalsystem
European Rail Traffic Management System (ERTMS) är ett EU-gemensamt signalsystem som ska implementeras på hela Sveriges järnväg. Signalsystemet består av två delar; en signallanläggning och ett tågskyddssystem. Trafikverket ansvarar för införandet och kommer att rusta upp signalanläggningen samt utveckla tågskyddssystemet ERTMS.
För att, efter införandet, kunna framföra tåg på dessa sträckor behöver järnvägsoperatörer ha ett verksamt ETCS-ombordssystem (European Train Control System) som bland annat övervakar att tågen håller rätt hastighet och förhindrar att tåg kör förbi en stoppunkt.
Railcare Lokverkstad erbjuder allehanda verkstadstjänster, från livstidsförlängning och motorbyten till installation av tågskyddssystem. Lokverkstaden har kunskap och erfarenhet inom installation, driftsättning och godkännandeprocess av det nya ETCS-ombordsystemet. En tjänst som erbjuds kunder både nationellt och internationellt.