Kiruna Wagon är en av Skandinaviens ledande producenter av järnvägsvagnar för gruvindustrin. Här finns lång erfarenhet av kundspecifika lösningar så när Northland Resources behövde en ny sorts avlastning med hög kapacitet, resulterade det i Helix Dumper. En nytänkande prisvinnare som gett eko i världen.

Kiruna Wagon har sin grund i ett samverkansprojekt mellan tre mekaniska verkstäder i Kiruna. Med jämna mellanrum har konsortiet samarbetat för att kunna ta på sig större projekt än de klarar av var för sig. Detta har gett både erfarenheter och skapat ett bra samarbetsklimat.

Så här började det

När det 2004 skulle offereras 110 stycken vagnar till LKAB och Kockums Industrier tillsattes Fredrik Kangas som kvalitetsansvarig och konsortiet startades upp igen.

Vi insåg att det här skulle bli ett långsiktigt projekt och upprättade strategiska mål om att inte blanda ihop de separata verksamheterna med konsortiet. Det medförde att vi startade upp en separat organisation i egna lokaler. Det var grunden till dagens Kiruna Wagon, berättar Fredrik.

2005 tog Fredrik över som VD och efter två år hade de inledande målen uppfyllts. De upptäckte sin unika position i Kiruna och Gällivare.

Vi såg att man sökte sig söderut för att få svar på sina problem, för att sedan vända sig norrut igen. I hela Europa var det bara här som man visste hur man kör tungt, långt och robust i vinterklimat. Här löser vi problemet och har förutsättningarna att bygga världens bästa malmtransporter. Idag tar vi hem de flesta affärerna i Skandinavien och har skräddarsytt lösningar till alla våra kunder. Vår produktportfölj täcker numera alla transportbehov på järnväg för gruvor.

Lossningsutmaningar

2012 skulle Northland Resources starta gruvan i Kaunisvaara och man mötte utmaningar när järnvägsvagnarna skulle lossas i Narviks hamn. Det järnmalmskoncentrat som skulle transporteras var fuktigt och riskerade att frysa fast i botten av korgen. Därför tvingades man frångå etablerade lösningar med bottentömmande vagnar. Inhyrd expertis från USA och Kanada förespråkade en så kallad ”rotary car dumper/roterande dumper”, som helt enkelt vänder vagnen upp och ner. Det visade sig vara oerhört kostsamt för de stora aktuella volymerna.

Samarbete med ÅF

Via ÅF i Luleå etablerades en kontakt med Hilding Månström som hade arbetat med LKAB tidigare och även gjort en lossningslösning för en vagn som transporterade borrkax när man drev en vattentunnel. Principen byggde på en vagn med robusta gångjärn och en korg som går på en spiral och lossar.

De kontaktade oss och frågade om vi vill ta fram en sådan lösning. Eftersom vi finns i regionen och jobbar med kundspecifika system var vi intresserade och efter avtalsförhandlingar tog vi på oss projektet, säger Fredrik.

Tillsammans med ÅF designade och skalade man upp produktionen till hur den ser ut idag. Fredrik minns tillbaka och berättar:

Vi hade ont om tid vilket gjorde att vi byggde prototypen parallellt med att serieproduktionen startade. Processen med typgodkännande är tidskrävande på järnvägen så vi var många som bet på naglarna när den första Helix Dumpern, en 100-tonsvagn skulle testas. När vi såg hur smidigt det gick så kunde alla släppa ner axlarna och slappna av. Lösningen visade sig fungera otroligt bra.

Helix Dumpern – en prisvinnare

Idag har många runt om i världen visat intresse för systemet med Helix Dumper. 2017 var Kiruna Wagon en av 200 nominerade företag till Swedish Steel Prize. För att nomineras ska lösningen vara innovativ, innehålla höghållfasta material och ge en ökad kundnytta.
Helix Dumpern kammade hem priset och uppmärksammandes i och med det ytterligare.

Helix Dumper vagnarna har en hög ratio mellan egenvikt och lastvikt. Det har vi uppnått genom bra design men också genom att använda höghållfast stål. Dessutom har den extremt hög lossningskapacitet. Vi har gjort tester på upptill 35 000 ton per timme och mätningarna visar nästintill inga ökade krafter in i vagnen, trots högre hastighet, säger Fredrik och fortsätter: Vår tidigare tekniska chef hävdade till och med att när det här får fästa i de större gruvmarknaderna, så kommer de traditionella lösningarna att dö ut som dinosaurierna.

Detta är en artikel från 2021 års Railcarenytt.
För att läsa tidningen i sin helhet klicka här >>