Trots pandemitider med restriktioner som vi alla får förhålla oss till, så ser vi fram emot att resa och skapa nya minnen. Här berättar Railcares egna medarbetare Sofie Dåversjö om några av hennes mest intressanta och fantastiska tågresor.

Kuranda Scenic Railway

När vi var i norra Australien för att besöka det stora barriärrevet och hade tagit flyget från Sydney till Cairns ansågs det vara ett måste att få uppleva världens äldsta regnskog, Daintree Rainforest. Vi valde att göra detta på flera sätt varvid ett var att ta Skyrail Rainforest Cableway till Kuranda. Kuranda etablerades 1885 och byggnationen av järnvägen från Cairns nådde till slut Kuranda sex år senare. Den nuvarande järnvägsstationen var klar år 1915.

Under tågresan från Kuranda fick vi uppleva den fantastiska och otroliga natur som vi tidigare hade fått se via Skayrail, men nu från ett annat perspektiv där vattenfall och regnskog var mycket nära för att åskåda. Världens äldsta regnskog gjorde inga misstag att imponera på oss under vår resa ner från Kuranda.

Machu Picchu – Cusco

Under en resa till Sydamerika under slutet av 2015, för att vandra Incaleden, fick vi uppleva en otroligt vacker tågresa. Den tar dig antingen tur och retur till Cusco för att uppleva Machu Picchu, eller så tar man tåget tillbaka efter några dagars vandring efter Incaleden, som avslutas med en vacker vy vid ”the sun gate” för att sedan uppleva Incastaden Machu Picchu.

Efter en guidad tur genom Machu Picchu åkte vi buss ner till Aguas Calientes (Machupicchu Pueblo) för att invänta vårt tåg som skulle ta oss tillbaka till Cusco. Denna resa är lite av en mardröm för oss som arbetar inom järnvägen, då spåren är otroligt smala och inte så väl underhållna. Det var dock härligt att få uppleva den natur och det tåg som vi tidigare hade fått se på avstånd när vi vandrade till fots via Incaleden.

Nairobi – Mombasa

En safariresa genom Kenya 2013 avslutades med att ta nattåget från Nairobi till Mombasa för ett antal dagars solsemester. Resan startar vid Nairobi Railway Station, en antik byggnad från 1899, och slutar vid Mombasa. Med alla förseningar, stopp och växlingar, som sköts manuellt, tog resan upp emot 20 timmar. Tågsättet som vi reste med hade nog aldrig renoverats och togs säkerligen i bruk i början av 1900-talet.

Under resans gång fick vi uppleva många vackra vyer över Kenyas slätter och dess fantastiska djur- och naturliv. Intressant var att många boende i Nairobi tog denna resa varje helg för att få uppleva sol och bad. Trots den långa resan tyckte de att det var värt tiden samt att de om och om igen fick uppleva Kenyas praktfulla och orörda natur.

Detta är en artikel från 2021 års Railcarenytt.
För att läsa tidningen i sin helhet klicka här >>