När SJ ska renovera och uppgradera sina dubbeldäckare X40 så har Railcare fått uppdraget av VR FleetCare, det finska bolag som ska utföra moderniseringen, att transportera tågsätten från Boden till den svensk-finska gränsen i Haparanda/Torneå.

– Själva transporten är inte komplicerad, men eftersom delar av sträckorna kräver ombordsystem för ERTMS, samt delvis saknar kontaktledning så kommer vi att köra dem till Torneå med lok som fungerar oavsett bansträcka, berättar Markus Thurén, projektledare på Railcares transportverksamhet.

Moderniseringen av de 27 tågsätten kommer att utföras på VR FleetCares verkstäder i Uleåborg och Pieksämäki, och de kommer att få både en exteriör och interiör uppgradering. Railcares uppdrag kommer att utföras under perioden november 2023 till och med januari 2028.

På bilderna: Railcares lokförare Mattias Waltgård både körde och fotade transporten som gick från Boden när det fortfarande var ljust, via Haparanda och den ca 400 meter långa bron över Torne älv, för att slutligen överlämnas på bangården i Torneå.