I Wales kommer ett regeringsprojekt att elektrifiera Core Valley Lines samt Coryton och City Lines, genom huvudstaden ner till Cardiff Bay. Amey Keolis samarbete med Railcare resulterade i en kostnadseffektiv, produktiv och säker lösning med att göra 400 provgropar på tre veckor.

I mitten av december 2020 garanterades projektet tillgänglighet till spåret, delvis på grund av Covid-19 restriktioner för resor. Det innebar att järnvägen skulle vara tillgänglig för arbeten 24 timmar om dygnet under tre veckor med start 4 januari 2021. De ansvariga på Amey Keolis kontaktade Steve Mugglestone på Railcare med frågan om de med kort varsel kunde bistå med en Railvac och tillhörande operatörsteam, med uppdraget att gräva 400 provhål och undersöka huvudgasledningen i närheten av spåret.

Nya metoder

Amey Keolis hade tidigare använt traditionella metoder för att gräva provgropar, vilket medförde stora behov av arbetskraft, flera arbetsgrupper och grävmaskiner. En metod som är både långsam, arbetskrävande och medför risker för skador på befintlig kabel, berättar Steve som är projektledare på Railcare i Storbritannien.

Den här typen av projekt har Railcare genomfört tidigare i Wales, på GWEP-projektet. Nu var det första gången som Amey Keolis fick möjlighet att använda en ny teknik som möjliggör en säker, kostnadseffektiv och produktiv arbetsmetod. Steve berättar:

På kort tid ordnade vi vägtransporter av vår Railvac, installation av en accesspunkt för att flytta över maskinen på spåret, operatörsteam för att arbeta dygnet runt, boende, arbetsplanering och bränsleleveranser. Allt för att arbetet skulle kunna starta i tid den 4 januari. Jobbet inleddes nästa dag och innefattade en färdig planering av skift för de följande tre veckorna.

Fantastiskt resultat

Railcare och samarbetspartnern Quantum, slutförde arbetet i tid, inom budget och viktigast av allt – på ett säkert sätt, utan tillbud eller olyckor. Projektteamet uppgav att detta möjliggjort för dem att i god tid planera framåt med strukturdesign och installationsfaser för den kommande elektrifieringen. Steve Mugglestone sammanfattar:

Arbetet med Railvacen gjorde att projektteamet och de lokala walesiska tjänsteleverantörerna kunde lokalisera och registrera positionen för huvudgasledningen vilket gör framtida arbete på och runt gasledningen mycket säkrare för järnvägs- och serviceföretag. Det värmde att höra Amey Keolis kommentarer om hur bra Railcare-teamet fungerade. Att vår personal agerade professionellt, arbetade proaktivt och hade ett gott bemötande.

Detta är en artikel från 2021 års Railcarenytt.
För att läsa tidningen i sin helhet klicka här >>