06.11.2025 07:30 CET Regulatorisk

Delårsrapport januari-september 2025

Railcares bästa kvartal någonsin.

TREDJE KVARTALET

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 196,3 MSEK (169,1).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 30,2 MSEK (20,3).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,85 SEK (0,50).

ÅRETS NIO FÖRSTA MÅNADER

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 497,4 MSEK (478,3).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 52,7 MSEK (52,5).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,36 SEK (1,13).

VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 196,3 MSEK (169,1) och rörelseresultatet uppgick till 30,2 MSEK (20,3). Det motsvarar en rörelsemarginal på 15,4 procent (12,0).

– Vi levererar vårt bästa kvartal någonsin sett till både nettoomsättning och resultat. Den höga beläggningen i transportverksamheten, som är vårt största segment, bidrar till en totalt sett hög marginal i hela koncernen. Vi ser redan nu effekter av vårt arbete att utveckla organisation och arbetssätt, och det lovar gott för framtiden.

Vårt starkaste kvartal någonsin
Det tredje kvartalet är vårt starkaste någonsin vad gäller både nettoomsättning och resultat. Det är i huvudsak transportverksamheten som har utvecklats väldigt positivt tack vare nya beredskapsuppdrag, men också genom de säsongsmässigt höga volymerna av entreprenadtransporter. Det ger en bra hävstång på marginalen i hela koncernen då den höga beläggningen ger oss möjlighet att nyttja våra resurser på ett effektivt sätt. Vi har dessutom haft en hög tillgänglighet på våra lok tack vare ett fördjupat samarbete mellan transport- och teknikverksamheten. Det är ett bra exempel på hur vi har utvecklat samarbeten och arbetssätt inom koncernen och hur det bidrar till ett starkare Railcare. Volymen entreprenadtransporter, som är beroende av antalet spårbyten, avtar redan i början fjärde kvartalet då merparten av årets spårbyten nu är slutförda.

Lokverkstaden i Långsele har fortsatt hög beläggning vilket lyfter hela tekniksegmentet. Som vi tidigare nämnt kommer tekniksegmentet att fortsätta att arbeta för fler externa uppdrag inom exempelvis livstidsförlängningar och löpande underhåll på både lok och maskiner. Resultatet i Entreprenadverksamheten belastas av en nedskrivning på 1,5 MSEK avseende fordran på Rail Test Nordic som försattes i konkurs under kvartalet. Bortsett från nedskrivningen var resultatet i nivå med föregående år. I Storbritannien pågår fortfarande diskussioner för att säkra en grundvolym för det kommande året, vilket kommer att vara avgörande för den verksamhetens framtid. Vi räknar med att diskussionerna ska vara avslutade innan årsskiftet.

Historiskt höga satsningar på järnvägen i den föreslagna nationella planen
Trafikverket presenterade den 30 september sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen, dvs för väg och järnväg. Planen gäller för perioden 2026-2037.
Huvudfokus i planen är arbetspendling, konkurrenskraftigare näringsliv och stärkt totalförsvar. Resor och transporter ska bli tillförlitligare, effektivare och säkrare samtidigt som effekterna på klimat och miljö ska minska. För första gången någonsin har Trafikverket satt en tidpunkt för när underhållsskulden ska vara hanterad. För järnvägen är denna tidpunkt år 2050. Den långa tidsperioden förklaras av behovet att tågtrafiken behöver kunna rulla under tiden. Järnvägen är prioriterad i planen och omkring 80 procent av planens namngivna investeringar går till att utveckla i huvudsak befintlig järnväg.

Samhällsekonomisk nytta har varit en vägledande princip för satsningarna i planen. Det innebär i första hand att underhållsprojekten i planen prioriterats utifrån vilka som tillför störst nytta. Det medför i praktiken att de metoder som används för de olika underhållsarbetena ska vara så effektiva som möjligt och att de bidrar till en långsiktig robusthet och tillförlitlighet. Det ställer krav i upphandlingsprocessen. Billigast pris är långt ifrån alltid det bästa långsiktiga alternativet. Mängden tid i spår för själva underhållsarbetet är också viktigt för att hålla trafiken igång så mycket som möjligt.

Fokusområdena i den nya planen är en bra möjlighet för oss på Railcare eftersom vi under lång tid har utvecklat effektiva maskiner och metoder. När underhållet kommer att öka samtidigt som trafiken på järnvägen också förväntas öka så krävs effektiva underhållsmetoder som långsiktigt bidrar till en robust och tillförlitlig järnväg. Här ligger vi i framkant och är redan idag en leverantör med högt förtroende i branschen.

Mattias Remahl
Verkställande direktör

Kontakt