13.06.2025 09:00 CEST

Railcare har etablerat nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Med ett ökat fokus på tillgänglighet i transportsystemet är röjningsloken i beredskap en viktig del för att trygga tågtrafiken.

– Röjningsloken ska vara redo att rycka ut inom en timme från att en incident inträffat, och då effektivt röja det person- eller godståg som blivit stående på spåret. En insats som säkerställer att störningar kan hanteras snabbt vilket både näringsliv och resenärer har stor nytta av, berättar Fredrik Nordlander, projektledare på Railcare.

Stationeringsorterna Gävle och Ånge har valts ut av Trafikverket för att täcka viktiga delar av järnvägsnätet. I Gävle har röjningslok funnits tidigare medan Ånge är en helt ny punkt på kartan som ersätter tidigare beredskap i både Ljusdal och Östersund.

De lok som används i beredskapsuppdraget är försedda med moderna dieselmotorer, så kallade Steg V, samt utrustade med ETCS vilket gör dem framtidssäkrade enligt europeiska standarder. Dessutom kan de köras på HVO100 vilket bidrar till att minska klimatpåverkan. Loken bemannas av Railcares entreprenadförare, som har erfarenhet av arbete i komplexa säkerhetszoner samt är utbildade på varje loktyp.

– Lokförarna beskriver loken som tysta, bekväma och effektiva säger Fredrik och avslutar:

– Det känns riktigt kul att vara igång på ytterligare två orter. Totalt har vi nu beredskap på nio orter.

Railcare har, förutom ovan nämnda orter, även röjningslok i Nässjö, Älmhult, Långsele, Vännäs, Boden, Kiruna och Borlänge. I början av 2026 etableras det sista röjningsloket i Hallsberg.

Bilder

Kontakt